Aika:
26.–28.8.2020,
30.9.–2.10.2020,
ke klo 10.00–17.00, to klo 9.00–17.00 ja pe klo 9.00–14.30 paitsi 26.8. ke klo 9.00-16.00 ja 27.8. to klo 8.30-16.30

22.–23.10.2020,
19.–20.11.2020
to klo 10.00-17.30 ja pe klo 8.30-14.30

Tavoite ja sisältö: Psykofyysistä hengitysterapiaa (hengityskoulua) on kehitetty yli 35 vuoden ajan sekä kliinisen potilastyön että ammattihenkilöiden koulutuksen avulla. Hengityskouluun tai menetelmän pohjalta kehitettyyn psykofyysiseen ryhmään tai yksilöterapiaan on osallistunut tuhansia potilaita ympäri Suomen. Koulutus antaa valmiudet toimia hengityskouluohjaajana ryhmissä tai hengitysohjaajana yksilö, pari- ja perhekontakteissa potilaiden, asiakkaiden tai oppilaiden kanssa. Koulutuksessa tutkitaan menetelmiä, joiden avulla voidaan edistää tasapainoisen hengityksen oppimista ja sitä kautta vaikuttaa laajasti ihmisen terveyteen. Hengitys on myös käytännön työväline, jonka avulla voidaan vaikuttaa myönteisesti vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa. Hengitystyö aloitetaan kuitenkin aina itsestä. Tämä tarkoittaa sitä, että koulutuksessa osallistuja käy läpi saman terapeuttisen prosessin kuin hengitysterapiaan tuleva asiakas tai potilas. Kokemuksellisen oppimisen lisäksi koulutuksessa edellytetään kirjallisuuteen perehtymistä ja välitehtävien pohjalta reflektointia yhteisessä oppimisverkossa. On myös suositeltavaa hankkia menetelmästä kokemuksellista tietoa ennalta, esimerkiksi osallistumalla Hengitys työvälineenä tai Tutustumismatka hengitykseen -koulutuspäivään. Menetelmiä voidaan soveltaa yksilö, pari- ja perhetyöhön ja erilaisiin ryhmiin. Koostuu pääosin kokemuksellisesta oppimisesta, joten edellyttää lähiopetukseen sitoutumista. Sisältää myös luentoja ja tietoiskuja. Käsiteltäviä aiheita:

  • ryhmän aloittaminen
  • oleminen ja tekeminen
  • varhainen vuorovaikutus hengityksen säätelijänä
  • mielikuvien merkitys muutoksessa, stressin syntyminen
  • ylläpysyminen ja vaikutus
  • pelot ja turvallisuus
  • vastarinta muutoksessa
  • uloshengitys muutostyön lähtökohtana
  • sisäänhengityksessä kulminoituvat saamisen ehdot
  • onko tilaa hengittää: tilakysymys ja hengitys
  • rajat suojaavana ja läpäisevänä hengityksessä ja ihmissuhteissa
  • ryhmän lopettaminen, kertaus ja päättötyöt

Lisätietoa: https://hengittavamieli.fi/hengitys/

Kohderyhmä: Vuorovaikutustyötä tekevät, psykoterapeutit, terveys-, sosiaali-, kasvatusalan ammattilaiset mm. toiminnallisten hengityshäiriöiden, ahdistus-, jännitys- tai stressioireista kärsivien potilaiden auttajat hengityselinsairauksista ja muista somaattisista sairauksista kärsivien potilaiden kanssa työskentelevät synnyttäjiä auttavat kätilöt ja lääkärit hyödyllinen ammattilaisille, joiden työssä hengitys ja äänenkäyttö ovat merkityksellisessä osassa, esimerkiksi musiikki- ja teatterialan ihmiset liikunta-alan ihmiset (esim. jooga ja pilates -ohjaajat) sekä rentoutus- ja tietoisuustaito-ohjaajat. Ei sovellu henkilöille, joilla on vaikea, toimintakykyä rajoittava sairaus, aistirajoitteita tai akuutti, vaikea elämänkriisi. Koulutuksessa työskennellään paljon lattiatasossa (makuulla tai toista avustaen) ja ollaan matalissa alkuasennoissa. Kannattaa ottaa yhteyttä kouluttajiin, mikäli osallistumiskyky askarruttaa.

Kouluttajat: Minna Martin, psykologi, psykoterapeutti VET ja Rauni Nissinen, kliinisesti erikoistunut hoitaja, perhe- ja paripsykoterapeutti VET

Aika: 8.–12.6. ma–pe klo 17.00–20.30, ks. tarkemmat tiedot: www.kesayliopistohki.fi

Aika: 4.–8.5. ma–pe klo 16.45–20.00

Sisältö: Tutustumme säästämisen perusteisiin ja sijoittamisen alkeisiin. Opimme, miten riski, tuotto sekä tappiot linkittyvät toisiinsa. Et tarvitse etukäteistietoja sijoittamisesta, kurssi sopii erinomaisesti kaikille jotka harkitsevat sijoittamisen aloittamista tai oman taloutensa kohentamista.

Kohderyhmä: Kaikki sijoittamisesta kiinnostuneet, joilla ei ole aiempaa osaamista aiheesta.

”Kielenhuoltosprintti: Oikeinkirjoitus” ja ”Kielenhuoltosprintti: Rakenne ja ymmärrettävyys” muodostavat kokonaisuuden. Kokonaisuudessa kerrataan kirjoitetun yleiskielen keskeisiä normeja ja suosituksia sekä päivittää niitä koskevia tietoja.

Oikeinkirjoitus: 5.8. ke klo 9.00–12.15 ja
Rakenne ja ymmärrettävyys:
 12.8. ke klo 9.00–12.15

Tavoite ja sisältö Oikeinkirjoitus: Käsitellään mm. seuraavia aiheita:
- Yhdyssanat ja sanaliitot: tilintarkastus vai tilin tarkastus?
- Pilkku ja muita välimerkkejä
- Alkukirjain
- Numerot ja lyhenteet: viisi vai 5, Kela:ssa vai Kelassa?

Lisäksi esimerkkejä, harjoituksia ja harjoitusten ratkaisuja. Lisälukemistoksi suositellaan Kielitoimiston oikeinkirjoitusopasta sekä Kortesuon & Patjaksen kirjaa Pilkun paikka (2012). Osallistujia pyydetään ottamaan työskentelyä varten mukaan oma tietokone.

Tavoite ja sisältö Rakenne ja ymmärrettävyys:
Käsitellään mm. seuraavia aiheita:
- Tekstikudos selkeäksi: kappaleet, virkkeet ja lauseet
- Näkökulmia asiatyyliin
- Tekstin havainnollistaminen
- Tekstin editointi ja viimeistely

Lisäksi esimerkkejä, harjoituksia ja harjoitusten ratkaisuja. Lisälukemistoksi suositellaan Kielitoimiston oikeinkirjoitusopasta sekä Kortesuon & Patjaksen kirjaa Pilkun paikka (2012). Osallistujia pyydetään ottamaan työskentelyä varten mukaan oma tietokone.

Kohderyhmä: Asiatekstejä työssään tai opinnoissaan kirjoittaville sekä kaikille, jotka haluavat varmuutta kirjoitetun yleiskielen normien hallintaan. Kielenhuoltosprintin osallistujilta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa.

Kouluttaja: FM Tiina Airaksinen, jolla on Tekstitaivas-yritys ja joka opettaa kirjoitusviestintää Tampereen yliopistossa.